En kursansvarig lärare som undervisar på första terminen av ett 3-årigt högskoleprogram
vill öka flexibilteten i campuskurser och kickstarta samarbetet mellan nyantagna studenter. Han väljer därför att spela in sina lektioner och publicera dem på kursens webbplats efter varje lektion.
Under första träffen fotograferar läraren
också studenterna med sin mobil och ber dem skicka en kort presentation
av sig själva till honom via e-post. Bilderna och den text
som studenterna skrivit publicerar läraren sedan på kurswebben
tillsammans med deras e-postadresser och
mobilnummer. Allt med syfte att underlätta samarbete och informellt stöd inför kommande studier.
När allt är publicerat ringer några av studenterna
till läraren. Tonen i samtalen är mycket bestämd från
deras sida. De vill absolut inte ha sina bilder, e-postadresser och
telefonnummer publicerade på internet. De vill inte heller synas eller höras i den inspelning han lagt upp från lektionen. |
Här är
några funderingar:
- Hur bör läraren agera?
- Är det någon skillnad om kurswebben har personlig inloggning (t.ex. ingår i högskolans lärplattform) eller är öppen för alla?
- Hur kan man undvika problem som dessa?
Läs kommentar >>
|