Legala handboken startsida
Följ och gilla oss på Facebook
 

Fall 3 - Inledning

Inför en kurs vill du som universitetslärare producera ett eget material eftersom du tycker att det inte finns någon riktigt bra och aktuell kurslitteratur som täcker in detta område. Du vet att det finns väldigt mycket bra och aktuell information på nätet som skulle fungera bra i kursen.

Så du sammanställer det material du hittar till ett eget material. Det mesta av innehållet är texter som du skrivit själv, även om du inspirerats av vad andra skrivit. Du länkar till samt anger det material du inspirerats av som referenser. Du har även hittat en del bilder, diagram och videoklipp på YouTube och Vimeo, som du antingen "bäddar in" eller plockar ner från nätet och infogar i ditt kursmaterial. Du sammanställer alla delarna så materialet blir till en helhet och skapar även korta quizz och instuderingsuppgifter som kompletterar innehållet.

Materialet blir väldigt omfattande, du känner dig nöjd med det du gjort, och du vill nu använda det i din kurs. Du laddar därför upp det i kurswebben på högskolans lärplattform, som endast dina studenter kommer åt.

Här är några funderingar:
- Kan du som lärare använda detta material och i så fall hur?


Är det skillnad mellan om du visar ditt material:
- som en presentation i lärosalen för en grupp studenter
- på kurswebben i en lösenordskyddad lärplattform som endast studenterna har tillgång till
- på en webbplats som är öppen för alla, exempelvis på Slideshare eller iTunes U?
- hur kan man komma runt de problem som kan uppstå?

 

Har du skapat ett samlingsverk och i så fall vilken upphovsrätt har du till detta?

 

Läs kommentar >>

UniPoll AB, legalahandboken@unipoll.se
Senast uppdaterad:

Friskrivningsklausul
Webbplatsen har utvecklats med stöd av Internetstiftelsen i Sverige
Creative Commons-licens