Eftersom det finns så många öppna lärresurser som är fria att använda så kan det vara svårt att hitta just det du behöver när du behöver det.
Om du vill veta hur du kan förenkla ditt sökande efter fritt utbildningsmaterial - se då det inspelade webinariet: Vad är öppna lärresurser och hur hittar jag dem? Där visar Alma Taawo (Länkskafferiet), Fredrik Paulsson (Spindeln) och Åsa Forsberg (Resursguide för OER) och berättar hur du använder dessa skräddarsydda söktjänster för att hitta öppna lärresurser när du vill komplettera ditt material. Margareta Hellström visar exempel på hur och varför hon använder OER i sina nätkurser samt tipsar om några bra gratisprogram och appar, för dig som vill skapa egna digitala lärresurser (och kanske "flippa ditt klassrum").
Bilder och illustrationer
Behöver du använda bilder i din undervisning? Samtliga högskolor och universitet har ett avtal med Bonus Copyright Access (f.d. Bonus Presskopia). Avtalet innebär att lärare och studenter får kopiera och dela upphovsrättsligt skyddat material digitalt och analogt, även bilder. Men observera att om du t.ex. har lagt bilderna i en presentation får du inte publicera den öppet på nätet utan att ta bort de skyddade bilderna först. Du kan däremot lägga den på högskolans lösenordsskyddade lärplattform. Läs mer på Bonus Copyright Access.
Tänk också på att eftersom det finns miljontals bilder som har licensierats med en Creative Commons-licens, så det finns ingen anledning att bryta mot upphovsrättslagen. På Flickr kan du söka efter CC-licensierade bilder. Där finns massor av upphovsmän som låter dig använda deras bilder enligt licensreglerna.
Om du använder Google och söker "bilder", välj då "Sökverktyg" och under "Användningsrättigheter" bilder "som får användas och ändras". Men, tänk på att du inte kan vara säker på att de bilder som visas i sökresultatet faktiskt är fria att använda. Bilderna kan vara felaktigt licensierade som "fria" och det är nödvändigt att kontrollera att det stämmer, t.ex. genom att klicka dig vidare till hemsidan där bilden publicerats och se om det finns någon uppgift om vem som är upphovsman (oftast i bildtexten, direkt under själva bilden) eller äger rättigheterna. Tar du kontakt med den som har rättigheterna och förklarar hur och till vad du vill använda bilden samt var den kommer att publiceras får du som lärare nästan alltid ett "okej".
Digital bokmärkning
Ett sätt att spara och dela öppna lärresurser är att "tagga" det du hittar med hjälp av en bokmärkestjänst, t.ex. Diigo. Om du vill veta mer om hur du gör kan du gå en gratiskurs om att tagga och dela lärresurser hos DigiKoll.
|
Fler länkar där du kan börja söka efter öppna lärresurser:
OER@BTH
En specialanpassad Googlesök, från Blekinge Tekniska Högskolas bibliotek, där du kan söka efter öppna lärresurser i drygt 50 olika källor.
CC-search
Här kan du söka och hitta material via en rad olika söktjänster, t.ex. Flickr, Google Images och Wikimedia Commons.
Open SNH
En webbplats och samverkansportal på nätet med öppna lärresurser inom olika teman och akademiska ämnen. SNH (samverkan för nätbaserad högskoleutbildning) är en samverkansorganisation mellan Högskolan i Gävle, Mittuniversitetet och Utbildningsradion.
Digiref
Lärobjekt och undervisningsmaterial, granskade av redaktionen hos Digiref. De som står bakom Digiref är Högskolan i Gävle (Högskolebiblioteket, Gävle Case Forum), Länsmuseet, Bibliotek Gävleborg och CFL i Söderhamn (Centrum för Flexibelt Lärande).
UR Play
Utbildningsradions Playtjänst med TV- och radioprogram. Många lärosäten är även anknutna till UR Access, där du kan hitta ännu mer material. Kontrollera om ditt lärosäte är med och läs igenom UR:s regler för användning och spridning inom högskolan. Läs mer om UR Access. Se även svaret på frågan: Kan jag använda filmer från UR eller någon TV-kanals Play-funktion i min undervisning?
Globalarkivet
Ett fritt och öppet arkiv med förenings- och tidskriftsartiklar i fulltext, med fokus på globala rättvisefrågor, solidaritet och hållbar utveckling, som du kan använda. |