GNU General Public License, vanligtvis förkortat till GNU GPL eller GPL, Figur 7, är en upphovsrättslicens för fri programvara som ursprungligen skrevs av mjukvaruutvecklaren och förespråkaren för fri programvara, Richard Stallman. På Free Software Foundations webbplats kan du läsa kort om Richard Stallman.
GNU GPL är baserad på fyra friheter. Eftersom datorer använder numrering som börjar med 0, numreras även dessa friheter på detta vis:
- Frihet 0: Friheten att använda programvaran i valfritt syfte.
- Frihet 1: Friheten att undersöka programmet för att förstå hur det fungerar och använda dessa kunskaper i egna syften.
- Frihet 2: Friheten att fritt få vidaredistribuera kopior för att hjälpa andra.
- Frihet 3: Friheten att förbättra programmet, anpassa det till egna krav och distribuera förbättringarna så att andra kan dra nytta av modifieringarna.
Tillgång till källkoden för programmet är en förutsättning för att kunna uppfylla ovanstående friheter. Modifikationer för eget bruk behöver dock inte tillgängliggöras för andra. Modifierad källkod behöver inte heller offentliggöras för att man sprider modifierade varianter. Däremot måste den som får programmet ha rätt till källkoden för just denna version och ha rätt att fritt sprida den (GNU_General_Public_License).
Figur 7. Logotyp för GNU
GNU Operating System
Namnet GNU är en rekursiv akronym och står för "GNU‘s Not Unix!", eftersom GNU-projektet har tagit fram ett fritt operativsystem vars design är unixlikt utan att innehålla Unix-kod och skiljer sig från Unix bland annat genom att bestå av fri mjukvara. Några populära program som utvecklats inom GNU-projektet är textredigeraren GNU Emacs, bildbehandlingsprogrammet GIMP och skrivbordsmiljön GNOME.
GNU-licensernas logotyper ser ut så här, Figur 8:
Fig 8. GNU licenser
All information om GNU General Public License du kan tänkas behöva finns att läsa på GNU-projektets webbplats. Det finns även särskilda sidor om GNU GPL och utbildning/skola: Free Software and Education.
Richard Stallman presenterar i denna video grundprinciperna för fri mjukvara och hur det knyter an till utbildning och skola.
|