| 
             En ökande del av kommunikationen med omvärlden 
              sker idag via elektronisk post. Detta lägger ett stort 
              ansvar på varje anställd. Varje dygn överförs 
              tusentals elektroniska brev till och från, och även inom 
              universitet och högskolor. Det är viktigt att veta att 
              detta är en del av myndighetens skriftliga kommunikation och 
              att även elektroniska brev omfattas av offentlighetsprincipen. 
             
               
            Nästan all e-post måste sparas
             Alla anställda som använder e-post måste veta 
              vilket ansvar det innebär att skicka och ta emot elektroniska 
              brev. Att du har en personlig e-postadress betyder inte 
              att din brevlåda är privat utan att du tilldelats en 
              e-postadress för att kunna sköta ditt arbete (inte din 
              privata korrespondens).  
              
            Varje anställd vid ett universitet 
              eller en högskola måste därför kunna hantera 
              och skilja ut  allmänna handlingar  ifrån sin e-post (och 
              vanliga post) och vid behov lämna ut dessa. Vidare måste 
              sekretessbelagda uppgifter kunna hållas åtskilda från 
              sådana som är offentliga.  
              
            E-post som går direkt till din brevlåda, och som är 
              av den karaktären att den ska diarieföras, ska därför 
              alltid vidarebefordras till registrator. Antingen via e-post eller 
              genom att brevet tas ut på papper och överlämnas 
              registrator. För diarieföring av den elektroniska posten 
              gäller samma regler som för diarieföring av traditionell 
            brevväxling. 
           | 
          
             Beakta även det som sagts tidigare, att handlingar som är av ringa betydelse för  myndighetens verksamhet inte behöver diarieföras/registreras (5 kap 1 § OSL), t.ex. rutinartade frågor via  e-post (När börjar kursen?),  inbjudningar till konferenser och kurser, reklamtryck och broschyrer, privata  meddelanden, etc.  
   
            Förteckningar över e-post är allmän 
              handling 
             E-postprogrammets förteckningar över inkomna och avsända 
              e-brev betraktas som ett  diarium  och har därmed status som 
              allmän handling. Förteckningen är allmän handling 
              oberoende av den offentligrättsliga status för de elektroniska 
              brev som loggen omfattar. Den skall alltså på begäran 
              lämnas ut.
              
            Handlingar som innehåller sekretessbelagda uppgifter ska 
              inte skickas via det elektroniska postsystemet i okrypterad form. 
              Observera att sekretessbelagda handlingar alltid skall registreras. 
               
            Du har ansvar för att din e-post diarieförs
             Varje anställd ska se till att de elektroniska brev som kommer 
              in till den personlig brevlådan diarieförs skickas vidare 
              till universitetets/institutionens registrator, om det är en 
              allmän handling. Övriga e-brev som skall arkiveras tas 
              ut på papper och skickas till institutionens arkiv i den ordning 
              som institutionen har bestämt. För att skapa en god offentlighetsstruktur 
              bör inte allmänna handlingar som ska bevaras stanna kvar 
              i din dator. 
             
      |