Sociala medier bygger på kommunikation och öppenhet. Du skapar innehåll genom att dela med dig av ditt liv till andra. Men samtidigt delar du också allt du publicerar med företaget som tillhandahåller tjänsten.
Google och Facebook är visserligen gratis att använda, men du "betalar" med din data. Företaget samlar in information om dig, dina intressen och dina vänner för att kunna anpassa annonser och reklam.
Vad betyder gratis egentligen är en film som tar upp just detta. Den har skapats av den oberoende organisationen Sveriges konsumenter och ingår i webbtjänsten Ingen blåser mig.
Hur värnar man om sin personliga integritet i de sociala nätverken? Är det ens viktigt att göra det?
|
Markus Bylund tar upp mer om den här problematiken i avsnittet om sociala medier i sin bok Personlig integritet på nätet (s. 69). Du kan också läsa Internetstiftelsens artikel om personlig integritet och varför du behöver bry dig.
Innan du börjar använda en social medietjänst bör du fundera kring de här frågorna. Vad är ok att lämna ut och vad är privat? Kan du bestämma hur ditt innehåll ska spridas? Kan du avsluta ditt medlemskonto? Fler frågor som kan vara bra att ställa sig hittar du i den checklista för sociala medier som Skolverket har tagit fram.
Det är också klokt att ta reda på vad som står i användarvillkoren, så att du vet vad de innebär och vad du har för rättigheter. Det kan t.ex. handla om hur företaget ifråga hanterar personuppgifter och vem som egentligen äger det material du lägger upp.
|