Frågor
Inlämningsuppgifter ska publiceras i ett diskussionsforum
på en lösenordsskyddad kurswebb. Under en vecka ska
studenterna opponera på varandras arbeten. Som lärare
följer och utvärderar jag både processen och
arbetet och ger dem slutligen ett omdöme. Båda
delarna är lika examinationsgrundande. Jag oroar mig
nu för var de hämtar sina uppgifter, att jag ska
bli ansvarig för vad de publicerar.
i/ Får studenter återberätta eller citera långa
stycken upphovsrättsligt skyddat material eller använda
bilder från Internet i sin uppsats?
ii/ Finns
det något jag som lärare kan göra för att
slippa oroa mig för att det studenterna publicerar kan
innehålla upphovsrättsligt skyddat material?
|
Svar
i/ Det är viktigt att skilja på ändringar och bearbetningar av verk, nya verk skapade i nära anslutning till andra verk, citering av ett material samt referering och återberättande av ett verks innehåll/idé.
Vid bearbetning/ändringar av ett verk, kan förändringarna ibland bli så stora och originella att det istället anses vara ett nytt och självständigt verk, skapat i fri anslutning till ett tidigare verk. Upphovsrätten till det "nya" verket är då inte beroende av rätten till originalverket.
Men om det inte sker så originella förändringar att det blir ett nytt verk, ska bearbetaren (t.ex. en översättare) ha tillstånd från upphovsmannen/rättshavaren till originalverket får att få utnyttja sin bearbetning. Bearbetningen får i sin tur ett eget upphovsrättsligt skydd.
I den mån man använder utdrag av t.ex. text, bild eller film för att illustrera sitt referat eller liknande, så ska citeringen ske i enlighet med god sed och bara i den omfattning som behövs. Att fritt återberätta/referera innehållet i ett verk är ett sätt att med egna ord återge verkets idé. Idén bakom ett verk, t.ex. talande djur, sjungande blommor etc., har inget upphovsrättsligt skydd. Det är bara den form som idén har givits i text, bild eller på annat sätt, som är skyddad.
Att "klippa och klistra ihop" stora delar av andras verk är inte vare sig eget återberättande/refererat eller citering i enlighet med god sed. Då handlar det snarare om kopiering och tillgängliggörande av andras material, eventuellt efter någon enklare bearbetning. För att det ska vara fråga om referat eller något annat "eget", ska huvuddelen bestå av eget material, som när det behövs för närmare förståelse eller liknande kompletterats med citat.
Risken för intrångsansvar minimeras om nyttjandet sker i enlighet med en tecknad s.k. avtalslicens mellan skolan och förvaltningsorganisationer som Bonus Copyright Access eller andra former av licenser (t.ex. Creative Commons-licenser). Alltmer material tillhandahålls med Creative Commons-licenser (CC-licenser), se närmare på Creative Commons.
ii/ Oro och ansvar för elevers oetiska eller olagliga användning av information och material kan bäst undvikas genom att de tydligt får veta sig vad som gäller (vad som anges i licensen och vad som kan vara tillåtet legalt, exempelvis citat) samt att man anger någon form av policy för användningen som kan inkludera också annan hänsyn, t.ex. skydd för personlig integritet. Det kan ske genom att man anger villkor för användning av kurswebben. Observera att om någon avstängs, måste det finnas alternativt sätt att få ta del av och lämna in information och material. |